A&B PARTNERS | Aalst • Genk • Oudenaarde (Brakel - Ronse) • Turnhout • Waas & Dender • Waregem

Wanneer verworpen uitgave van 17% of 40% bij een tankkaart ?

 

Sinds 01 januari 2017 bedragen de zogenaamde ‘verworpen uitgaven’ op het voordeel van alle aard 40% (in plaats van voorheen 17%) als de vennootschap naast een firmawagen ook nog een tankkaart toekent of de tankkosten terugbetaalt aan de werknemer of bedrijfsleider. Wordt er geen tankkaart toegekend of blijven de tankkosten privé, dan blijft de verworpen uitgave wel nog steeds 17%. Wel is het zo dat, vanaf 01 januari 2017, het percentage berekend wordt op het ‘bruto’ voordeel van alle aard, dit is vóór aftrek van de eventuele eigen bijdrage van de bedrijfsleider of werknemer. Voorheen werd wel rekening gehouden met de eigen bijdrage. Op deze verworpen uitgave betaalt de vennootschap altijd vennootschapsbelasting. Er kunnen hierop geen aftrekken worden toegepast.

Recent heeft de fiscus bijkomende toelichting gegeven met betrekking tot deze nieuwe maatregel.
Er moet dus steeds gekeken worden of er voor de privékilometers brandstofkosten worden vergoed.
Onder privékilometers wordt begrepen zowel het woon-werkverkeer als de echte privékilometers.

Om na te kijken of er tussenkomst is inzake tankkosten moet er, bij werknemers, vooreerst gekeken worden naar de arbeidsovereenkomst en/of de car policy.

Is er geen verwijzing in de arbeidsovereenkomst of in de car policy, dan moet er een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen beroeps- en privégebruik.
Volgende mogelijkheden stelt de administratie voor :

– ofwel een volledige rittenadministratie (vb. via een boekje, softwarepakket, gps-systeem,…)

– ofwel een forfaitaire regeling : privékilometers = (afstand woon-werk x 2 x 200) + 6.000

(noot : deze forfaitaire regeling is weggeplukt uit de BTW-regeling voor het bepalen van het aftrekpercentage op bedrijfswagens).

 

Om slechts 17% verworpen uitgave aangerekend te krijgen, en

– ingeval er kostennota’s worden ingediend, dan mogen die kostennota’s niet hoger zijn dan totale brandstofkost per jaar x (aantal beroepskilometers/totaal aantal kilometers).

– ingeval er gewerkt wordt met een tankkaart, dan moet de doorgerekende som minstens gelijk zijn aan totale brandstofkost per jaar x (aantal privékilometers / totaal aantal kilometers).

 

Voorbeeld :

– vennootschap stelt dieselwagen ter beschikking aan bedrijfsleider met tankkaart

– aantal kilometers per jaar : 35.000

– aantal professionele kilometers : 25.000

– verbruik 6 liter/100 kilometer => 2.100 liters/jaar

– brandstofkost : 1,30 euro/liter => totale kost 2.730,00 euro

Om het tarief van 17% verworpen uitgaven te kunnen toepassen, moet de bedrijfsleider als eigen bijdrage betalen : 10.000/35.000 x 2.730,00 = 780,00 euro.

Betaalt de bedrijfsleider minder dan 780,00 euro eigen bijdrage of helemaal geen eigen bijdrage, dan zal de verworpen uitgave steeds 40% op het bruto-voordeel van alle aard bedragen.

 

Voor plug-in hybride voertuigen worden de principes toegepast op zowel de klassieke brandstofkosten als op de elektriciteitskosten. Voor andere hybride voertuigen wordt er enkel rekening gehouden met de klassieke brandstofkosten.

Voor zuiver elektrische voertuigen moet er rekening gehouden worden met deze principes voor zowel het gebruik van de laadpaal van de werkgever en/of de privélaadpaal en/of eventueel de laadpas voor publieke laadpalen.

 

Ingeval er geen persoonlijke bijdrage werd betaald in het verleden, zal het in de meeste gevallen toch voordeliger zijn om de belastingverhoging in de vennootschapsbelasting te slikken.
Weet dat vanaf 2018 voor de meeste KMO vennootschappen dit voordeel van alle aard zal belast worden aan 25% (tenzij de winst hoger zou zijn dan 100.000,00 euro).
Simulaties wijzen uit dat enkel ingeval het privégebruik lager ligt dan +/- 15% van de totale kilometers per jaar, het nuttig kan zijn om na te gaan of een eigen bijdrage niet voordeliger is.

 

Voor meer info : advies@abpartners.be

 
  • Heeft u een vraag?

    Laat het ons weten en we helpen u zo snel mogelijk verder.





    Uw naam (verplichts)

    Uw e-mail (verplicht)

    Uw bericht