18 feb 2025

Het Regeerakkoord voor u doorgelicht – deel III

Fact

Zoals toegelicht in onze vorige nieuwsbrieven deel I en deel II, focussen wij ons in deel III op de belangrijkste wijzigingen in het kader van de btw, de procedure en het sociaal statuut voor zelfstandigen en op een aantal economische maatregelen.

NB: Wij beschikken momenteel over geen enkel wetsontwerp met betrekking tot voormelde maatregelen. Zekerheid over het exacte toepassingsgebied, de voorwaarden, de uitzonderingen en eventuele overgangsregelingen kunnen we nog niet bieden. Verder hebben we voor de meeste maatregelen ook nog geen zicht op de inwerkingtreding ervan. Vanzelfsprekend volgen we alles op de voet verder op en communiceren we van zodra er meer concrete informatie voorhanden is.

BTW

Formaliteiten

Diverse verplichtingen worden afgeschaft, bijgestuurd of vereenvoudigd. Denk onder andere aan het dag-ontvangstenboek, diverse btw-registers… Hierbij wordt rekening gehouden met de informatie waarover de btw-administratie beschikt.

Vanaf 2026 zal, naar aanleiding van de invoering van de verplichting inzake e-facturatie, de nihil klanten-listing worden geschrapt.

BTW aftrek

Er komt een instructie van de btw-administratie met betrekking tot de aftrek voor bedrijfsfietsen (meestal e-bikes of speed pedelecs) bij gemengd gebruik.

Verder wordt er rond het gratis wegschenken van levensmiddelen of goederen met een sociale bedoeling een soepelere regeling uitgewerkt.

BTW-tarief

  • Het verlaagd tarief van 6% btw zal in de toekomst gelden voor:
    • De levering en installatie van warmtepompen (tijdelijke maatregel voor de komende 5 jaar);
    • De levering van nieuwe gebouwen in geval van afbraak en wederopbouw.
  • De vroegere vereisten blijven van kracht, behalve voor wat de maximumoppervlakte betreft: deze mag maximaal 175 m² bedragen (terwijl deze vroeger 200 m² bedroeg). In principe is dit dus goed nieuws voor bouwpromotoren.
  • Het btw-tarief wordt verhoogd naar 21% voor:
    • De levering en plaatsing van een brandstofketel op fossiele brandstof;
    • De levering van steenkool.

Witte kassa (“Geregistreerd Kassasysteem”)

De verplichting inzake het gebruik van de witte kassa zal veralgemeend worden in de gehele horeca.

Verder zal het gebruik van de witte kassa uitgebreid worden naar andere ‘fraudegevoelige’ sectoren. Over welke sectoren dit gaat is echter nog niet bekend.

Wel komt er een tolerantie voor kleinschalige activiteiten. De drempel van 25.000 euro blijft behouden, maar de berekening hiervan zal worden aangepast.

Op termijn is het de bedoeling om te gaan werken met zogenaamde “real time reporting”.

PROCEDURE

Aangifte

Er wordt voorzien in een mogelijkheid om zelf een verbetering aan te brengen aan een aangifte zonder dat dit automatisch een belastingverhoging, boete of sanctie met zich zal meebrengen.

Charter van de belastingplichtige

Het charter van de belastingplichtige wordt nieuw leven ingeblazen met de nadruk op:

  • De harmonisatie van fiscale termijnen;
  • Het recht op direct – en persoonlijk contact met de fiscus;
  • Het recht op het maken van een fout bij het te goeder trouw zijn;
  • Het recht op privacy en de onschendbaarheid van de privéwoning;
  • De beperking van de duur van controles.

Controle & geschillen

Men wenst terug te zorgen voor een rechtstreekse en directe toegang tot de belastingcontrole of dienst die verantwoordelijk is voor de fiscale controle. Er komt een duidelijk aanspreekpunt bij de bevoegde centra en de mogelijkheid om weer rechtstreeks contact op te nemen. Kortom, de belastingplichtige moet weer makkelijker terecht kunnen bij de fiscus.

Voorts wordt er gewerkt aan het invoeren van het zogenaamd “vertrouwensprincipe”. Eenmaal dat een belastingplichtige een controle heeft ondergaan op een bepaald element in de aangifte en hij/zij zet deze regeling/praktijk verder in functie van de uitkomst van de fiscale controle, dan mag de belastingplichtige erop vertrouwen dat dit geen sanctie zal opleveren bij een eventuele latere controle, uiteraard bij ongewijzigde wetgeving.

Bij een eerste overtreding te goeder trouw, moet de Administratie zelf nagaan of voldaan is aan de voorwaarden voor een niet-sanctie. Hiervoor moet de belastingplichtige dus geen verzoekschrift meer indienen. Ook zal er in de toekomst gewerkt worden met zogenaamde ‘verwittigingen’ indien er sprake is van een eerste overtreding in plaats van een automatische belastingverhoging van 10% zoals vandaag de dag.

Tenslotte komt er een nieuwe strengere permanente regularisatieregeling. Hierbij zal de vroegere verschuldigde belasting moeten betaald worden verhoogd met 30% voor niet verjaarde kapitalen en 45% voor verjaarde kapitalen. Dit vervalt indien de goede trouw van de belastingplichtige kan worden aangetoond.

Bemiddelingsdienst

Om het aantal procedures bij de fiscale rechtbanken te beperken, zal de bemiddelingsdienst omgevormd worden tot een ‘fiscale arbitrage dienst’.

Na het doorlopen van de administratieve procedure, kan de zaak dan behandeld worden door deze dienst die als een onafhankelijke instantie het dossier zal behartigen. De behandelende arbiter zal altijd een andere persoon zijn dan de persoon die de fiscale controle heeft behandeld.

Het is daarbij een open vraag of de bemiddeling zoals wij deze op heden kennen, nog in de toekomst zal blijven bestaan.

Modern boetebeleid op vlak van btw

Bij het bepalen van een proportionele boete zal rekening moeten gehouden worden dat de schatkist geen nadeel heeft geleden bij de begane inbreuk.

Verder wordt onderzocht of het opportuun is – om naar Nederlands voorbeeld – rekening te houden met een zogenaamd ‘objectief pleitbaar standpunt’ via een vrijstelling. Concreet betekent dit dat wordt nagegaan of het op grond van de huidige stand van de rechtspraak, verdedigbaar is dat de belastingplichtige juist heeft gehandeld.

SOCIAAL STATUUT ZELFSTANDIGEN

  • Onderzoek om over te gaan tot:
    • Een maandelijkse berekening van sociale bijdragen in plaats van een jaarlijkse berekening. De betalingsverplichting per kwartaal wordt wel behouden;
    • De invoering van een systeem van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen;
    • De aanpassing van het systeem van automatische verhogingen bij laattijdige betalingen.

VARIA

Verstrengde controle op vzw’s

De vzw’s zullen aan verstrengde controle worden onderworpen. De incentive van de regering bestaat erin om de hakbijl te zetten in het incorrect gebruik van deze rechtsvorm.

Dit zal o.a. gebeuren door vzw’s te onderwerpen aan de verplichte neerlegging van de jaarrekening bij de Balanscentrale van de NBB.

Verstrenging algemene voorwaarden ter bescherming van de consument

  • Aanpassing van Boek 6 van Wetboek Economisch Recht met verboden en misleidende handelspraktijken.
  • Vereenvoudiging van de opzeggingsmogelijkheden van bepaalde soorten overeenkomsten.