BESTUURDERSAANSPRAKELIJKHEID – A neverending story
De afgelopen weken hebben we tijdens onze klantenseminaries uitgebreid stilgestaan bij de impact van de nieuwe wetswijziging op de bestuurdersaansprakelijkheid.
Vanaf 1 januari 2025 verdwijnt namelijk de immuniteit van de uitvoeringsagent. Het risico dat u als bestuurder nog sneller een schadeclaim riskeert en dit zelfs ten persoonlijke titel, is niet langer taboe maar zal tot de harde realiteit behoren vanaf 01/01/2025. En niet alleen u als bestuurder, maar ook uw hulppersonen lopen een verhoogd risico om (buitencontractueel) aansprakelijk gesteld te worden.
Laat ons jullie in dit artikel mee op pad nemen om samen te bekijken wat deze wetswijziging inhoudt, welke concrete gevolgen dit teweegbrengt en hoe u zich eventueel kan wapenen tegen een verhoogd aansprakelijkheidsrisico.
Wat?
De zogenaamde “uitvoeringsagenten” worden in het juridisch vakjargon de “hulppersonen” genoemd. Hulppersonen zijn alle personen waarop men beroep doet om verbintenissen uit te voeren. Denk hierbij aan bestuurders, vaste vertegenwoordigers, zelfstandige dienstverleners, werknemers, onderaannemers, …
Sedert jaar en dag kennen deze uitvoeringsagenten een bescherming bij de uitoefening van hun prestaties, de zogenaamde “quasi-immuniteit van de uitvoeringsagent”. Deze bescherming staat op de helling: vanaf 1 januari 2025 verliezen de uitvoeringsagenten hun immuniteit en dus bescherming. Zij kunnen vanaf dan buitencontractueel aangesproken worden door een schuldeiser van de vennootschap waarvoor zij als hulppersoon hebben opgetreden.
Gevolgen
Laat ons deze nieuwe wetswijziging visualiseren om de concrete gevolgen in te schatten.
Situatie
De opdrachtgever doet beroep op de dienstverlener-vennootschap om een welbepaalde opdracht uitgevoerd te zien. De dienstverlener-vennootschap kan deze opdracht aanvaarden middels het optreden van haar bestuurders. Vervolgens beopdracht de dienstverlener-vennootschap een hulppersoon om de opdracht concreet uit te voeren (bijv. een werknemer binnen de organisatie van de dienstverlener).
Het eindresultaat van de opdracht blijkt niet te zijn uitgevoerd conform de afspraken tussen de opdrachtgever en de dienstverlener-vennootschap. Gevolg: de opdrachtgever wenst de dienstverlener-vennootschap aansprakelijk te stellen. Wat zijn de mogelijkheden?
Gevolgen oude wetgeving
- De opdrachtgever kan de dienstverlener-vennootschap contractueel aanspreken;
- De opdrachtgever kan de bestuurders van de dienstverlener-vennootschap buitencontractueel aanspreken;
- De hulppersonen van de dienstverlener-vennootschap genieten immuniteit en dus bescherming.
Gevolgen nieuwe wetgeving
- De opdrachtgever kan de dienstverlener-vennootschap contractueel aanspreken;
- De opdrachtgever kan de bestuurders van de dienstverlener-vennootschap buitencontractueel aanspreken;
- De opdrachtgever kan de hulppersonen van de dienstverlener-vennootschap buitencontractueel aanspreken.
Dat de hulppersonen voortaan mee in bad getrokken kunnen worden, is een verregaand gevolg, dit staat buiten kijf. Dat het voor de schuldeiser-opdrachtgever een (soms dankbare) bijkomende verhaalsmogelijkheid creëert, staat niet ter discussie. Dat de hulppersonen met enige argwaan naar deze (toch wel) verregaande impact kijken, is te begrijpen.
Toegespitst op de bestuurder, is het niet ondenkbaar dat de bestuurder “versteent” en schrik heeft om enige strategische beleidskeuze te nemen, een beleidsbeslissing door te voeren, investeringen te voltrekken, …
Pro-actief handelen
Er zijn echter een aantal maatregelen die u kan nemen als bestuurder om gewapend te zijn tegen een potentiële aansprakelijkheidsclaim.
De buitencontractuele aansprakelijkheid kan uitgesloten worden in overeenkomsten door specifieke clausules in te lassen. Dit kan zowel in de verhouding “opdrachtgever en dienstverlener” alsook in de verhouding “dienstverlener en hulppersoon”.
Hoe deze clausules geformuleerd moeten worden, is natuurlijk afhankelijk van de aard van de overeenkomst. Helaas bestaat er geen standaardclausule om contractueel alsnog die immuniteit van de hulppersoon te garanderen.
“Voorkomen is beter dan genezen” is een leuze die de dag van vandaag eens zo belangrijk is.
Uitgestoken hand
1 januari 2025 loert om de hoek.
Wilt u zich zo optimaal mogelijk beschermen? Wilt u uw hulppersonen zo optimaal mogelijk beschermen en vrijwaren?
Graag staan we u bij om bestaande overeenkomsten door te nemen dan wel nieuwe overeenkomsten na te kijken/op te stellen. Op die manier kunnen we samen met u nagaan welke clausules wenselijk zijn ten voordele van u, uw onderneming dan wel uw hulppersonen.
Aarzel zeker en vast niet contact met ons op te nemen via advies@abpartners.be of spreek gerust uw dossierbeheerder aan.
But first things first: A&B KMO-PARTNERS wenst u en allen die u lief heeft, een warme kerst en een voorspoedig, succesvol 2025 toe.